top of page

Alkoholilain uudistuksen tulisi edistää kilpailua, ei heikentää sitä

  • SAJK
  • 5 days ago
  • 2 min read

Alkoholilain uudistuksessa on esitetty verkkokauppatoimitusten sallimista myös Alkolle ja kotimaisille vähittäismyyntiluvallisille toimijoille. Tämä on askel kohti tasavertaisempaa kilpailua, mutta ehdotus jää puolitiehen, mikäli ulkomaisilta toimijoilta ei edellytetä vastuullisuutta.


Lakiluonnos sisältää useita syrjiviä yksityiskohtia:

  • Ulkomaisilta toimijoilta ei edellytettäisi luvanvaraisuutta, rekisteröitymistä verohallinnolle eikä vastuuta kierrätyksestä, mikä kasvattaa harmaan talouden riskiä ja vääristää kilpailua.

  • Alkosta hankittujen juomien luovuttaminen olisi sallittua vain Alkon vähittäismyyntiaikojen puitteissa, mikä kaventaa Alkon toimintamahdollisuuksia verrattuna muihin toimitusluvalla toimiviin

  • Etämyynnin täydellinen avaaminen ei tuo oleellista lisää kuluttajien valinnanvapaudelle, sillä etäosto on jo mahdollista. Sen sijaan se heikentää kotimaisia yrityksiä ja lisää veronkierron riskiä – Tullin mukaan yksi saksalainen etämyyjä jätti maksamatta 40 miljoonan euron verot Suomeen.


SAJK esittää vaihtoehtoista mallia, jossa etämyynti sallittaisiin vain miedommille juomille (enintään 8,0 % käymisteitse valmistetut ja 5,5 % tislatusta alkoholista valmistetut). Tämä ratkaisu olisi EU-oikeuden mukainen, kohtelisi kotimaisia ja ulkomaisia toimijoita yhdenvertaisesti ja noudattaisi hallitusohjelman kirjausta Alkon asemasta.


Verkkokaupan kotitoimituksista

Kotimaiset toimijat joutuvat noudattamaan monia velvoitteita, mutta ulkomaiset toimijat jäisivät niiden ulkopuolelle. Tämä on epäreilua kilpailua. SAJK vaatii, että myös etämyyjien tulee rekisteröityä verohallinnolle, hakeutua Valviran luparekisteriin sekä huolehtia pakkausjätteidensä kierrätyksestä jätelain mukaisesti.


Markkinoinnin sääntelystä

Lakiluonnos mahdollistaisi väkevien juomien verkkomarkkinoinnin, mutta kieltäisi vaikuttajamarkkinoinnin ja suoratoistopalvelut. SAJK katsoo, että täyskiellot ovat epäjohdonmukaisia ja vahingoittavat kotimaista media-alaa. Digitaaliset ikärajavalvontamenetelmät mahdollistavat vastuullisen ja täysi-ikäisille suunnatun mainonnan. Kansainvälinen ala on sitoutunut vahvaan itsesääntelyyn, jota tulee hyödyntää kieltolinjan sijaan.


SAJK:n esitykset:

  • Etämyyjille rekisteröitymis- ja kierrätysvastuu kuten kotimaisille toimijoille.

  • Etämyynti sallittava vain miedommille juomille.

  • Vaikuttajamarkkinointi ja suoratoistomainonta sallittava vastuullisen sääntelyn puitteissa.


”Lakiluonnos ei nykyisellään turvaa reilua kilpailua, vaan heikentää suomalaisten yritysten toimintaedellytyksiä ja Alkon kansanterveydellistä roolia. Hallitusohjelman tavoitteiden mukaisesti ratkaisujen tulisi vahvistaa markkinoiden toimivuutta ja kotimaisia investointeja, ei heikentää niitä”, toteaa SAJK.


Lue SAJK:n lausunto kokonaisuudessaan tästä


ree

 
 
 

Comments


bottom of page