Alkoholiveron korotuksista on pidättäydyttävä
Alkoholin valmisteverotus on Suomessa EU:n korkein väkevissä juomissa ja toiseksi korkein viineissä. Puolet EU-maista ei kanna viineistä valmisteveroa lainkaan, ja väkevien verotus on keskimäärin alle puolet Suomen tasosta.
Alkoholin korkea hinta lähialueisiin verrattuna lisää matkustajatuonnin houkuttelevuutta.
Viennin turhat esteet on poistettava
Suomen alkoholimainontaa koskeva lainsäädäntö estää suomalaisia valmistajia markkinoimasta tuotteitaan ETA-alueella sellaisissa maissa, joissa se paikallisen lainsäädännön puitteissa olisi sallittua. Tästä seuraa epätasainen kilpailuasetelma suhteessa ulkomaisiin valmistajiin. Mainontaa tulisi voida tehdä kohdemaan lainsäädännön mukaisesti.
Etämyynnin säännöt tulee selkeyttää
Alkoholin etämyyntiä koskeva lainsäädäntö ja käytännöt ovat yhä sekavat, ja ne tulisi selkeyttää. Epäselvä lainsäädäntö mahdollistaa ulkomaisille verkkokaupoille harmaalla alueella toimimisen. Tilanne on syrjivä ja epäreilu kotimaisia toimijoita kohtaan.
Matkustajatuonti on
#KallisOngelma
Jokainen alkoholin valmisteverotuksen korotus Suomessa kasvattaa veroeroa ja lisää matkustajatuontia lähialueilta. Virossa alkoholiveron kiristys johti verotuottojen alenemiseen, minkä seurauksena verotusta kevennettiin heinäkuussa 2019. Samasta syystä myös Latvia alensi väkevien alkoholijuomien verotusta. Tässä tilanteessa Suomen tulee nyt tarkkaan arvioida omaa veropolitiikkaansa ja matkustajatuonnin kehitystä. Lue lisää ja katso video.
Onnistuminen alkoholijuomien viennissä edellyttää maltillista verotusta kotimarkkinalla
Suomen elintarvikeviennistä alkoholijuomat muodostavat merkittävän osan, arvoltaan noin 150 miljoonaa euroa. Alkoholialan vientiponnisteluiden hidasteena ovat kuitenkin jatkuvat veronkorotukset, jotka syövät kotimarkkinan kannattavuutta. Lue lisää ja katso video.