Anniskelun arvonlisäveron määräaikainen alentaminen 10 prosenttiin olisi keino kohdentaa kulutusta ravintolamyyntiin ja parantaa kotimaisen ravintola-alan kilpailukykyä.
Koronaviruspandemian vuoksi alkoholin anniskelumyynti oli keväällä useita viikkoja täysin pysähdyksissä, minkä seurauksena myynnin menetykset ravintoloille ja alkoholijuomien tukkumyyjille olivat huomattavat. Alan toipuminen ei tapahdu itsestään: asiakasmäärät eivät ole palanneet entiselleen ja epävarmuus tulevasta rasittaa kannattavuutta.
Merkittävä arvonlisäveron alentaminen, joka tuntuisi myös kuluttajien kukkarossa, vaikuttaisi asiakkaiden kykyyn ja halukkuuteen ravintolassakäyntiä kohtaan. Tällä olisi myönteinen vaikutus alan työllisyyteen. Samalla se edistäisi myös ihmisten sosiaalista kanssakäymistä ja vastuullista alkoholinkäyttöä valvotuissa olosuhteissa.

Matkailu- ja ravitsemus ry MaRan mukaan anniskelun arvonlisäveron alentaminen 12 kuukauden määräajaksi 10 prosenttiin vähentäisi valtion verotuloja 200 miljoonalla eurolla normaaliajan anniskelun määrään verrattuna. Todellinen vaikutus olisi kuitenkin pienempi, koska ravintolatoiminta ei koronan vuoksi ole tällä hetkellä normaalia. Laskelmassa ei ole huomioitu myönteistä työllistämisvaikutusta eikä yritysten toiminnan jatkuvuudesta aiheutuvia hyötyjä.
Comments